hästhandlare...

 Jag blir så otroligt ledsen när jag ser hur vissa människor behandlar sina djur illa. 

Jag och min bror var och kollade på en häst till vårt projekt, jag hade mejlat med ägare i några dagar och allt lät superbra. Vi bestämde oss att åka och kolla på hästen. Det tog lite över en timma och vi var väldigt glada och förväntansfulla över att få se hästen som kanske skulle bli våran. Men den glädjen försvann väldigt fort när vi kom fram. 
När vi kommer in i stallet står en väldigt liten häst i stallgången,den ser inte alls ut som på korten och var absolut inte lika stor som ägaren hade skrivit att den var. Men det gjorde inte mig så mycket. Jag började borsta på hästen som var väldigt mager och ser direkt att hovarna inte blivit verkade på väldigt länge, de hade flutit ut otroligt mycket! Jag minns att det stod i mejlet att hästen var 5 år men jag passade på att fråga igen och fick då svaret att hon inte visste, att det inte stod i passet men att hon gissade åp 4-5år. Allt kändes så otroligt konstigt och den stackars hästen stod där helt prickstilla i stallgången och tittade på mig.

Jag bad ägaren hämta passet och borstade vidare under tiden. Då såg att hästen hade massa konstiga "utslag" där pälsen försvunnit från kroppen, någon bakterie som hade behövts kolla upp... 
När jag fick kolla i passet stod det absolut ingenting, det enda som stod var hästens namn,färgen och ponny/häst. Det absolut konstigaste passet jag någonsin sett! 

Vi tog ut hästen på ridbanan och longerade honom, jag var där i max 10 minuter då hästen var så otroligt spänd och nervös att han skakade. 
På hemvägen var jag så ledsen över hur dåligt den hästen hade det och jag kan verkligen inte förstå hur någon människa kan behandla sitt djur på det viset. Och det värsta av allt var att ägaren till hästen inte bara hade en häst utan 10 stycken där alla var lika ohanterade. Jag ville bara börja gråta och tänkte på dessa stackars hästarna.  
Passade på att ta ett snabbt kort på "utslagen" när ägaren försvann, dessa fanns lite överallt på hästen. Tyvärr hann jag aldrig fota hovarna...
 
 
  
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

StallIslanda.blogg.se

Denna bloggen handlar om mitt "hästliv"där det kommer stå om allt från tävlingar till outfits! Har ni frågor kan ni mejla till : [email protected]

RSS 2.0